Általában nem úgy lesz valakiből vállalkozó, hogy elvégzi a közgazdaságtani egyetem alapképzését, majd piackutatást végez, hogy mire van szüksége a célközönségének, elkészít egy üzleti és egy marketing tervet, majd ennek mentén bevezeti a termékét vagy szolgáltatását a piacra. Ennél sokkal tipikusabb eset az, amikor valaki kitanul egy szakmát, elkezd benne dolgozni, és ha jó minőségű a munkája, akkor az évek alatt szépen céggé növi ki magát ez a tevékenység.
Csakhogy érteni egy szakmához és érteni egy vállalkozás vezetéséhez két nagyon eltérő dolog. A vállalkozásvezetés és -fejlesztés egy önálló közgazdaságtani terület, és ha valaki szeretné komolyabban fejleszteni a vállalkozását, akkor bizonyos mértékig bele kell, hogy tanuljon ebbe is.
Mivel én magam a reklámszakmában dolgozom, ezért a közgazdaságtan marketing szakterületén látom napi szinten a hiányosságokat. (De azt is tudom, hogy a könyvelők a számviteli ismeretek hiánya miatt küzdenek.)
10+ évvel ezelőtt, amikor belecsöppentem ebbe a szakmába, azok a kisvállalkozások, akiknek volt egy Facebook oldaluk és néha közzétettek ott egy posztot, már többet tettek az online marketingjükért, mint a konkurenseik 90%-a. Elképesztően pörgött akkoriban a Facebook. Egy-egy poszttal ezreket tudtunk elérni lokális szinten, és konkrétan csőstül jöttek az ügyfelek.
Az “early adopter” vállalkozásokat pár évvel később a nagy tömeg is követte, és a Facebook telítődött a vállalkozások oldalaival, posztjaival és reklámjaival. Egyszerűen így működik a közgazdaságtan, ez egy teljesen kiszámítható jelenség.
Ma már ott tartunk, hogy az üzleti Facebook oldal megléte alapvető; enélkül nem is tartunk legitimnek egy vállalkozást. Csakhogy a fogyasztói szokások, és ennek mentén a közösségi média felületek algoritmusai menet közben átalakultak. Ha ma közzétennénk egy olyan posztot, ami 10 éve ezrekhez ért el, az ma a legjobb esetben is talán nyolc kedvelést kapna.
A mindennapi munkám során mégis azt látom, hogy a magyar kisvállalkozók jelentős része leragadt a 10 évvel ezelőtti marketing szokásoknál: “Tegyünk ki valamit Facebookra, és jóvanazúgy!” Ezt a jelentős feladatot általában rátestálják valamelyik Z-generációs alkalmazottra, hisz maguk a tulajdonosok a digitális korszak előtt nőttek fel, és időpazarlásnak érzik a mai felületek megismerését.
A gond nem az, hogy nem akarják megtanulni egy adott felület kezelését és beállításait. Az a gond, hogy még makroszinten sem látják át a marketing működését és rendszerét. Nem értik a felépítését, és így pontos elvárásokat sem tudnak megfogalmazni a marketingtevékenységgel szemben.
2023-ban pontosan azzal a céllal hoztam létre a Szövegelő Klubot, hogy a magyar vállalkozók végre megértsék ezt a komplex rendszert, és hogy akik nem szeretnék vagy nem tudják kiszervezni ezeket a feladatokat, azok a saját képességeikhez és lehetőségeikhez mérten is viszonylag tisztességes marketingtevékenységet tudjanak folytatni.
A klubtagok előbb makro-, majd mikroszinten ismerkednek meg a marketing működésével, és ezen tudás birtokában már pontosan tudják, hogy az egyes marketingtevékenységekkel szemben milyen elvárásaik legyenek.
Tudják például, hogy…
- hogyan épül fel egy értékesítési és egy hirdetési tölcsér,
- milyen mérőszámokat kell figyelni egy hírlevél vagy épp egy Facebook hirdetés estén, vagy
- hogy milyen elemek hiányoznak a termékpiramisukból ahhoz, hogy az érdeklődőkből előbb alacsony értékű, majd nagyértékű vásárlót konvertáljanak.
Ezután még mindig dönthet úgy egy vállalkozó, hogy részben vagy egészben, de kiszervezni a cége marketingjét. Viszont ezzel a tudással felvértezve biztos lehet abban, hogy
(1) pontos elvárásokat tud megfogalmazni az alvállalkozó (érts a virtuális asszisztens, a marketinges vagy a reklámügynökség) felé,
(2) és hogy képes lesz értelmezni az alvállalkozó munkájának eredményét.
Magyarán tudni fogja, hogy milyen jellegű marketingre van szüksége a vállalkozásának, és így az opportunitista ügynökségek nem fogják tudni rábeszélni felesleges kiadásokra, és az eredményeket is képes lesz értelmezni, így az alvállalkozó elszámoltatása sokkal reálisabb lesz.
Az igaz, hogy beletanulni a marketingbe időt, energiát és némi anyagi ráfordítást igényel, ám a saját ügyfeleinknél látom, hogy egy-egy vállalkozós milliókat tud az spórolni azzal, hogy tudja, mire van és mire nincs szüksége. Ezért (lenne) kötelező minden kisvállalkozás vezetőjének legalább ismeret-szinten beletanulnia a marketingbe!
Ha csak 1 órád van arra, hogy beletanulj mindebbe
Megértem, ha neked sincs hetente 2-3 órád a tanulásra. Épp ezért állítottam össze ezt az 1 órás alapozó kurzust, amiben lépésről-lépésre megismerheted, hogy hogyan épülnek egymásra a marketing részei. Ez a minikurzus kiváló kiindulási alap ahhoz, hogy eldöntsd, milyen irányba érdemes továbbhaladnod.
Ha tetszett a cikkem, iratkozz fel a Szövegelő hírlevelekre is!
Nyugi, nem szemetelem szét a postaládád. Heti két levelet küldök, megtöltve izgalmas és hasznos tartalommal.