Tudj meg mindent a weboldal szövegírásról!

A weboldalak szövegezése az online jelenlét egyik legfontosabb eleme. Egy jól megírt weboldalszöveg nemcsak információkat közvetít, hanem vonzza és megtartja a látogatókat, segít a keresőoptimalizálásban (SEO), és végső soron hozzájárul az üzleti sikerekhez is.

De hogyan készüljön el? Ki írja meg, te vagy egy profi szövegíró? Mire kell különös figyelmet fordítani? Ebben a cikkben bemutatok mindent, amit a weboldalszövegekről tudni érdemes.


Milyen előnye van egy erős webszövegnek?

  • Bizalmat kelt

Az első benyomás rendkívül fontos, pláne az online térben, ahol átlagosan 3 másodperc alatt dől el, hogy valakit érdekel az adott tartalom, vagy sem. 

Az ügyfelek hamarabb megbíznak egy olyan vállalkozásban, amelynek weboldalán világos, jól megfogalmazott és meggyőző tartalom található, hiszen az igényes szöveg egy hiteles, professzionális képet sugall a márkádról.

Különösen fontos erre figyelni, ha olyan terméked vagy szolgáltatásod van, amire első körben a Google-ben keresnek rá az emberek. Tehát akkor, ha a weboldaladdal találkozik először a potenciális vevőd, nem pedig a közösségi média felületeiddel.

  • Kiemel a versenytársak közül

Ha a vállalkozásodnak van weboldala, az már egy óriási előny számos konkurenssel szemben. 

És ha ez a weboldal jól felépített, tudatosan megírt webszövegekkel várja a látogatókat, akkor nemcsak kitűnsz a versenytársak közül, de jelentősen növeled a látogatók elköteleződését és vásárlási szándékát is.

  • A Google rangsor elejére repít  

A keresőoptimalizálás (SEO) szempontjából is fontos a weboldalad szövegezése. 

A weboldaladon megjelenő minőségi, releváns tartalom alapjaiban befolyásolja a Google rangsorban elért helyezésed. 


A weboldalak kategóriái

One Pager weboldalak

Ez a típusú weboldal tökéletes azoknak az  egytermékes/szolgáltatós vállalkozásoknak, akik egy letisztult és közvetlen online jelenlétet szeretnének. One pager weboldal, ahogy a neve is mutatja, egy oldalból áll (nincs átlinkelés különböző aloldalakra), ahol lefelé görgetve mindenről szó esik egy kicsit, amit a látogatónak érdemes tudnia a márkádról.

Milyen elemekből áll egy one pager weboldal?

  • Rövid bemutatkozás a vállalkozásról
  • Ismertető a kínált szolgáltatásokról
  • Az ajánlat bemutatása
  • Kapcsolatfelvételi információk, lokáció megjelölése

Példa: Ezt a one pager weboldalt pár évvel ezelőtt készítettük egy rendezvényhelyszín számára.



Több aloldalas weboldalak

A több aloldalas weboldalon minden különböző kategóriájú tartalom külön aloldalon szerepel. Célja nem az értékesítés, inkább az, hogy „mindennek legyen egy otthona”. 

Milyen elemekből áll egy több aloldalas weboldal?

  • Főoldal: Áttekintés a legfontosabb információkról. A főoldal vizuálisan segíti a navigációt: különböző tételmondatokkal vezetve innen tudjuk elirányítani arra az aloldalra az olvasót, ahol a számára érdekes és releváns információt megtalálja.
  • Bemutatkozó oldal: A márka küldetése, víziója, története, eddigi eredményei, díjai, dolgozók bemutatása.
  • Szolgáltatások: Részletes leírás minden egyes termékről, szolgáltatásról.
  • Blog: Rendszeresen frissülő tartalmak a vállalkozás tevékenységeiről, iparági trendekről, esettanulmányokról stb.
  • Kapcsolat: Kapcsolatfelvételi információk, űrlapok.
  • Visszajelzések: Ügyfelek véleményei és visszajelzései.

Példa: Ezt a több aloldalas weboldalt cégünk ügyvédje számára készítettük.



Komplex weboldalak

A komplex weboldal kifejezés alatt azokra a weboldalakra gondolunk, amik az előzőekhez képest plusz extra funkciókat is kínálnak. Például vásárlást tudsz rajta végezni, vagy tanulói felülettel rendelkezik. 

Milyen elemekből áll egy komplex weboldal?

Több aloldalas weboldal elemei mellett lehet:

  • Webshop: Termékkategóriák és termékleírások, amelyek fontos, hogy keresőoptimalizáltak legyenek.
  • Tanulói felület: Tananyagok, kurzusleírások, hallgatói vélemények.
  • Extra funkciók: Pl. online foglalási rendszer, élő chat stb.

Példa: A Szövegelő Klub weboldala kiváló példa erre a típusú weboldalra. Láthatod, hogy vannak tájékoztató oldalaink, blogunk, webáruházunk és tanulói felületünk is.

Egy több aloldalas vagy komplex weboldal akár 15 aloldallal is rendelkezhet. Ha kisvállalkozóként saját magad szeretnéd megírni a tartalmakat, jelentős idő- és energiaráfordítással számolj!

A mennyiség mellett magas szintű szövegírói és technikai ismereteket is igényel egy ilyen weboldal szövegezésének megírása, hiszen a tartalomnak nem csak informálniuk kell, de el is kell adniuk a termékeket vagy szolgáltatásokat.

Érdemes tehát mérlegelni, hogy rászánod az idődet, vagy kiszervezed a feladatot. 

Azt viszont sziklaszilárdan tudom állítani, hogy semmi esetre se írasd meg a szövegeket ChatGPT-vel! Végső soron a felhasználó, a potenciális vásárlód fogja olvasni ezeket a sorokat, így fontos, hogy az érthető és releváns legyen számukra. Ember az emberhez szeret és tud kapcsolódni, nem egy robothoz.


Ki írja a weboldalszöveget? Szövegíró vs. kisvállalkozó

A szövegíró előnyei

  • Szakmai tudás: A szövegírók szakmailag pontosan tudják, hogyan kell megragadni célzottan a te célközönséged figyelmét, informálni őket a termékedről, és végső soron eladni azt a szövegeken keresztül. Azok a szövegírók, akik SEO szövegíráshoz is értenek, a potenciális vevőkön túl a keresőmotoroknak is tetsző tartalommal tudják megtölteni, életre kelteni a weboldalad szövegeit.
  • Idő: Ha kiszervezed a szövegírást, jelentős időt spórolhatsz magadnak. Egy szövegíró gyorsabban elkészíti a szükséges anyagokat, mintha saját magad írnád meg őket, így hamarabb lesz kész a végeredmény is. Így te más egyéb tevékenységekre koncentrálhatsz, amivel fejlesztheted a vállalkozásod, vagy kipihenheted a munkás napok fáradalmait.
  • Minőség: Ha kiszervezed a szövegírást, biztos lehetsz abban, hogy az elkészült weboldalszöveg megteremti azt a miliőt, ami ahhoz szükséges, hogy a látogatók a vásárlóiddá váljanak.

A szövegíró hátránya

  • Költség: Egy tapasztalt, szakmailag elismert szövegíró megfizetése jelentős költséget róhat a vállalkozásod büdzséjére. 

Ha magad írod a szövegeid – előnyök

  • Rugalmasság: Ez az egyik legfőbb előnye, ha saját magad készíted a szövegeid. Azonnal tudod módosítani a szövegeket, ha a szükség úgy diktálja. 

    Új termék bevezetésénél, vagy ha valamit változtatsz a szolgáltatásodon, azonnal tudod frissíteni a weboldal tartalmát anélkül, hogy külső segítségre lenne szükséged. Így azonnal tudsz reagálni a piaci változásokra vagy az ügyfeleid visszajelzéseire. 
  • Költséghatékony: Ha saját magad írod a szövegeid, számottevő összeget spórolsz meg a marketingkiadásaidon.

Ha magad írod a szövegeid – hátrányok

  • Idő: Az ötleteléstől és kutatástól kezdve a tervezésen és íráson át, egészen a szerkesztésig és finomításig, minden egyes lépés időigényes feladat. Mondhatjuk úgy, hogy a pénzed helyett az időddel fizetsz az elkészített munkáért.

Szintén egy működő megoldás lehet, ha weboldalad szövegeinek nagy részét szövegíró írja meg, de te is részt veszel a folyamatban. Később pedig te frissíted és módosítod önállóan a szövegeket, amennyiben szükséges. 

Nyilvánvalóan csak akkor érdemes elgondolkozni azon, hogy magad írd meg a szövegeket, ha tudod, hogyan kell jól írni. A szövegírás technikáinak és alapelveinek elsajátítása nem atomfizika, sőt, bölcsészdiploma sem kell hozzá.

Az viszont tagadhatatlan, hogy tudnod kell, hogy mit, mikor és hogyan kell egy weboldalon írni, hogy aztán az a lehető legjobb végeredményt adja. Ez a tudás hosszú távon egy igazán értékes és megtérülő befektetés, és pont ennek megtanulásában lehetnek segítségedre a Szövegelő Klub tananyagai!


Hogyan dolgozik egy szövegíró?

A szövegírók jellemzően 2-3 fő területre specializálódnak, amelyekben jártasabbak, de alapvetően bármiről tudnak írni, ha elvállalják a megbízást. 

Egy szövegíró nem kell, hogy szakértője legyen a témádnak. Elegendő, ha az együttműködés során eljut egy olyan tudásszintre, mint a célközönséged. Hiszen a szövegek nekik készülnek, nem pedig a szakmabelieknek vagy kollégáknak. 

Az előkészületek során te is többféleképpen át tudod adni azt a tudást, amit esszenciálisnak érzel a szöveg elkészítéséhez: tarthattok meetingeket, átküldhetsz hanganyagot, vagy hasznos írásos dokumentumot a szövegíró részére, így biztos lehetsz abban, hogy szakmailag minden szöveg helytálló lesz.


Milyen lépésekből áll egy szövegíró munkája?

Kutatás

A szövegírói munka egyik legfontosabb része az alapos kutatás. 

Ebbe beletartozik:

  • Piackutatás: A piac, a versenytársak és trendek feltérképezése.
  • Buyer persona megértése: A célcsoport demográfiai jellemzőinek, igényeinek, problémáinak és fájdalompontjainak analizálása.
  • Termék és szolgáltatás ismerete

Tartalomkészítés 

Mire a szöveg eléri végleges formáját, a szövegíró a következő fázisokon megy végig:

  • Célkitűzések meghatározása: Pontosan meghatározza, hogy az adott bekezdéssel, aloldal szövegével mit szeretne elérni (pl. eladásnövelés, márkaismertség növelése, szakértői státusz erősítése stb.).
  • Struktúra tervezés: Megtervezi a szöveg felépítését, hogy az könnyen érthető, logikus legyen és gördülékenyen vezesse az olvasó figyelmét.
  • Keresőoptimalizálás: Beépíti a releváns kulcsszavakat és SEO technikákat, hogy a szöveg jól szerepeljen a keresőmotorok találatai között.

Kiegészítő infó: Általános félreértés, hogy a SEO azonnali eredményeket hoz. Valójában ha havi 1-2 alkalommal folyamatosan gyártasz tartalmat, akkor kb. egy év után kezded majd látni és érezni a hatását. Nagyon fontos a kitartás és a rendszeresség a tartalomgyártásban.

  • Stílus és hangnem: Az írás stílusa és hangneme igazodik a márka arculatához és a célközönség elvárásaihoz.
  • Szövegírás: Megírja a tartalmat, ügyelve arra, hogy az érdekfeszítő és meggyőző legyen.
  • Szerkesztés: Átnézi és javítja a szöveget, hogy az nyelvtanilag helyes és stilisztikailag kifogástalan legyen.

Ezeket a lépéseket kivétel nélkül megtanulhatod a Szövegelő Klubban, hogy képes legyél saját magad is hatékony szövegeket készíteni a weboldaladra.


Milyen sűrűn érdemes frissíteni a weboldalad szövegét?

Sokan hajlamosak rövid távon gondolkodni a weboldal szövegeivel kapcsolatban, azonban ez egy hosszú távú feladat. Egy weboldalszöveg folyamatosan él, fejlődik és változik. Rendszeresen frissíteni és aktualizálni kell, hogy mindig releváns és naprakész maradjon.

Az induláskor megfogalmazott szándék idővel változhat, hiszen ahogy változol, úgy változik veled együtt a vállalkozásod, a mondanivalód, a fő üzeneted. 

Emiatt érdemes a weboldal szövegét rendszeresen felülvizsgálni, különösen akkor, amikor új terméket vezetsz be, vagy változik valami a szolgáltatásodban. 

Kedvet kaptál, hogy megtanuld a szövegírás alapjait? Csatlakozz a Szövegelő Klubhoz és hozd lendületbe az online kommunikációd!