A keresőoptimalizálás az a módszer, amivel nem csak a keresőmotorok listáján juthatsz előrébb, de a közösségi média platformokon is könnyebben talál rád az ideális vásárlód. Ha már többször találkoztál ezzel a fogalommal, de nem tudtad mi fán terem, viszont végre te is szeretnéd felpörgeti az oldalad forgalmát, ebben a cikkben végig vezetlek lépésről-lépésre a keresőoptimalizálás alapjain.
Tartalomjegyzék
Mi a SEO?
A SEO (Search Engine Optimization), vagyis magyarul keresőoptimalizálás, az a folyamat, amely során egy weboldal tartalmát és szerkezetét úgy alakítjuk ki, hogy az előrébb végezzen a keresőmotorok találati oldalain; azaz hogy a Google-ben keresve minél többen találjanak rá a te oldaladra.
A SEO-zás célja, hogy növeljük a weboldal organikus forgalmát azzal, hogy javítjuk a weboldal rangsorolását a keresők találati listáján.
A keresőmotorok működése
A keresőmotorok (pl. Google, Bing, Yahoo) algoritmusokat használnak a weboldalak rangsorolására, amelyek célja, hogy a lehető legrelevánsabb és legminőségibb eredményeket jelenítsék meg a felhasználók keresési lekérdezéseire.
Úgy képzeld el, mintha a neten található tartalmak egy végtelen hosszúságú könyv oldalai lennének. A keresőmotor célja az, hogy amikor te rákeresel egy adott szóra, kifejezésre, ő megtalálja neked a könyvben azt az oldalt, ami számodra a választ nyújtja a kérdésedre.
Ehhez az eredményhez három dologra van szükség:
- Crawling: A keresőmotorok „robotjai”(=crawlerek) bejárják a webet, pont úgy, ahogyan egy pók járőrözik a hálóján. Pontosan emiatt a crawlereket póknak is szokás nevezni. Az előző hasonlatnál maradva, a pókok folyamatosan lapozgatják azt a bizonyos könyvet, és információkat gyűjtenek minden elérhető oldalról, beleértve a szövegeket, képeket és minden egyéb adatot.
- Indexálás: Miután a crawlerek összegyűjtötték az információkat, azután a keresőmotor feldolgozza, és egy óriási adatbázisba rendezi azokat. Mintha kategorizálná magának, melyik oldalon, mit talál. Fontos azonban megjegyezni, hogy nem csak az oldal tartalmát veszi figyelembe, de pl. az oldal minőségét és működését is. Ez az indexálás az alapja annak, hogy a keresőmotorok milyen gyorsan és hatékonyan tudják kiszolgálni a felhasználói lekérdezéseket.
- Rangsorolás: Amikor egy felhasználó keresést indít, a keresőmotorok az indexükből kiválasztják a legrelevánsabb oldalakat, és felállítanak egy rangsort. Az oldalak rangsorolása számos tényezőtől függ, pl. a kulcsszavak relevancia, a weboldal felépítése, a felhasználói élmény és a tartalom minősége.
Emiatt a rengeteg szempont miatt a SEO is ezernyi aspektusból közelíti meg egy weboldal optimalizálását. Ilyen többet között az on-page SEO, technikai SEO, off-page SEO vagy helyi SEO.
Mi az on-page SEO?
Az on-page SEO azokat a technikákat és módszereket foglalja magába, amelyeket közvetlenül a weboldal tartalmán belül alkalmazunk az optimalizáláshoz.
Vagyis, az on-page keresőoptimalizálás azon dolgozik, hogy az oldalon megjelenő tartalom minél relevánsabb legyen a keresőmotorok (és persze az olvasók) számára, így jobb eséllyel végezzen a keresési eredmények élmezőnyében.
Fontos elemek az on-page SEO-ban:
- Kulcsszavak használata: A kulcsszavak kiválasztása és megfelelő használata segít a keresőmotoroknak abban, hogy megértsék, mire irányul az adott oldal tartalma. Továbbá, mely keresőkifejezések használatakor dobja fel a te oldaladat találatként.
- Szöveg: A weboldal tartalmának minősége az egyik legfontosabb faktor az on-page SEO szempontjából. A tartalomnak egyedinek, értékesnek és relevánsnak kell lennie a célközönség számára. Kiemelendő, hogy a tartalomba természetesen beépítve jelenjenek meg a kulcsszavak, mivel a keresőmotorok a tartalom színvonalát is figyelembe veszik a rangsorolás során. Tehát, ha csak feltöltesz egy szólistát értelem nélkül, azzal nem jársz sikerrel. (Sőt, a Google még meg is büntet érte.)
- Címek, alcímek optimalizálása: . A címekben és alcímekben (=headings, azaz H1, H2 stb.) használt kulcsszavak kiemelt jelentőséggel bírnak, mivel strukturálják a tartalmat, és segítik a keresőmotorokat a tartalom hierarchiájának megértésében.
- Meta cím (Title tag vagy SEO cím): Ez az, ami megjelenik a Google keresési eredményei között a felhasználók számára. A meta címnek rövidnek (50-60 karakter), tömörnek, vonzónak és “kattintásvadásznak” kell lennie.
- Meta leírás: A meta leírás az a szöveg, ami (a meta cím alatt) kereséskor megjelenik a találati oldalon. Egyfajta kedvcsináló, hogy a felhasználó tudja, mire számíthat az oldalon, ha a te linkedre kattint. A meta leírás terjedelme általában 150-160 karakter között van, mivel ez az a hossz, amelyet a keresőmotor teljesen megjelenít anélkül, hogy a végét levágná. A fő kulcsszón kívül fontos, hogy tartalmazzon CTA-t, ami arra ösztönzi a felhasználókat, hogy rákattintsanak és olvassák tovább az oldal tartalmát.
- Alt text megadása: Az alt szöveg (alternatív szöveg) a képek leírása, amit a keresőmotorok olvasnak, ha a képet nem tudná értelmezni.
Miért fontos az on-page SEO?
Ha a weboldalad tartalma keresőoptimalizált, ahhoz segíted hozzá a keresőmotort, hogy lézerpontosan meg tudja célozni azokat a keresőket, akiknek a Te szolgáltatásodra, vagy termékedre van szüksége. A ráadás, hogy az értékes, jól strukturált, hasznos tartalmak nem csak a keresőmotornak tetszenek, de a látogatóidban is kialakít egyfajta kötődést.
Ha tudatosan írsz a weboldaladra, nem csak a növekvő webforgalomban fogod érzékelni a hatását. Az elismert szakmai megítélésen túl, egy alap bizalom mellett, a megrendeléseid számában is.
Mik a legjobb tartalomtípusok keresőoptimalizáláshoz?
- Blogbejegyzések
- Digitális termékek pl. ebook
- Útmutatók
- Termékleírások
A technikai SEO
Bár a technikai SEO nem része közvetlenül az on-page SEO-nak, mégis fontos szerepet játszik az oldal teljesítményében és a keresőmotorokkal való együttműködésben. A technikai SEO-hoz tartozik többek között a weboldal betöltési sebességének gyorsítása, a mobilbarát nézet kialakítása, vagy a képek méretének csökkentése. Ezek a faktorok is hatással vannak a keresőmotorok rangsorolási döntéseire.
Ha a weboldal technikai oldala nem optimalizált, nincs egy stabil bázis, úgy a tartalmaid is nehezebben fognak célba érni.
Mi a kulcsszókutatás?
A kulcsszókutatás az on-page SEO alapköve.
A kulcsszókutatás lehetővé teszi, hogy megértsd, milyen szavakat és kifejezéseket használ a célközönséged, amikor információt keres a témáddal kapcsolatban. A folyamat során azonosíthatod azokat a kulcsszavakat, amelyekre aztán optimalizálhatod a tartalmad. A megfelelő kulcsszavak kiválasztásával biztos lehetsz benne, hogy azokat a felhasználókat éred el, akiknek valóban szánod a tartalmad.
A kulcsszavaknak a következő szempontoknak kell megfelelniük:
- Legyen releváns – ezt Te tudod eldönteni
- Magas keresési volumen és alacsony verseny legyen rajtuk – ehhez szoftverre lesz szükséged
Hogyan végezz kulcsszókutatást?
- Határozd meg a célközönséget: Mielőtt elkezdenéd a kulcsszókutatást, fontos tisztázni, hogy kik a buyer personáid, milyen problémáik vannak, és milyen információkat keresnek.
- Gyűjts ötleteket a kezdő kulcsszavakra: Kezdd azokkal a kifejezésekkel, amelyek leginkább jellemzik a szolgáltatásod vagy terméked. Ezután próbálj arra is gondolni, hogy a célközönséged milyen szavakkal, kérdésekkel, vagy szleng kifejezésekkel keres a témádban.
- Használj kulcsszókutató eszközöket: Az Ahrefs, SEMrush, vagy Google Keyword Planner segítségével nézd meg a listádon szereplő keresőkifejezéseket. Bővítsd a listát a szoftverek javaslatai alapján, ha számodra is releváns találatokat ad!
- Válaszd ki a releváns, célzott kulcsszavakat: Válaszd ki azokat a kulcsszavakat, amelyek magas keresési mennyiséggel rendelkeznek (havonta >100), de mégis alacsony vagy közepes versenysűrűségűek, hogy jobb esélyed legyen a magas rangsorolásra.
Miért fontos a kulcsszókutatás?
A megfelelő kulcsszavak kiválasztása biztosítja, hogy pontosan azoknak az embereknek jelenítse meg a weboldal tartalmait, akik érdeklődnek az adott téma iránt.
Ez a folyamat nemcsak a weboldalak számára fontos, hanem minden digitális tartalom és platform számára, ahol a cél a nagyobb láthatóság és a célzott közönség elérése.
A kulcsszavak szerepe más platformokon
A SEO nem korlátozódik kizárólag a weboldalakra. Minden platform, ahol van kereső funkció, ott lehet a tartalmat keresőoptimalizálni. Bár az algoritmusok működésében van eltérés, a keresőoptimalizált szövegírás praktikáit ezeken a felületeken is tudod kamatoztatni. A cél itt is ugyanaz, mint a Google esetében, a lehető legjobb találatot adni a keresésekre.
SEO a YouTube-on
A YouTube a világ második legnagyobb keresőmotorja (a Google után), havonta kb. 2 milliárd keresés történik a platformon. A szöveg optimalizálásának szempontjából lényeges, hogy a címben és a leírásban szerepeljenek az elsődleges kulcsszavak.
A címkék használata szintén fontos, mivel ezek segítenek a YouTube algoritmusának abban, hogy megfelelően kategorizálja és javasolja a videót a releváns keresések során.
SEO a Pinteresten
A Pinterest egy vizuális keresőmotor, ennek ellenére a szavaknak itt is hatalmas ereje van. A kulcsszókutatás alapján határozd meg a tábla nevét, annak leírását. Majd a hozzá tartozó fotók elnevezésébe és leírásába is illeszd be a kulcsszavaid, így tudja majd a legjobban kategorizálni a Pinterest a tartalmaid.
SEO az Instagramon
A közösségi média platformok keresője nem tartozik a klasszikus keresőmotor kategóriába. Itt is algoritmusok segítenek a keresések során, azonban sokkal nagyobb hangsúlyt kap maga a kereső személye (korábbi keresések, követések, interakciók stb.), mint az előző platformoknál.
Ennek ellenére a SEO ezeken a terepeken is teret hódít magának. A bejegyzések leírásain túl, foglald bele a kulcsszavaid a profilod bio-jába, használd a releváns hashtageket, és a speciális beállításoknál állíts be alt text-et is.
Ha te is magasabb szintre emelnéd a weboldalad szövegezését, akkor a Szövegelő Klubban a helyed!
A weboldal szövegírás mellett tanulhatsz az e-mail marketing alapjairól, buyer persona alkotásról és a márkahangod autentikus kialakításáról is. Ne maradj le, csatlakozz most!