Zárt vagy nyitott előfizetéses csoport? A klubmodell, ami működik – a blogposzt borítóképe

Az utóbbi években elképesztő tempóban terjednek az előfizetéses modellek az online térben. Oktatók, coachok, tanácsadók és digitális termékek gyártói is egyre többen építenek ilyen rendszerekre – és nem véletlenül. Az előfizetéses csoport nemcsak stabil bevételt jelent, hanem valódi közösséget, elkötelezett tanulókat, és skálázhatóságot is.

Én magam is ebben láttam a megoldást, amikor már nem tudtam több ügyfelet egyénileg kiszolgálni. Így született meg 2023-ban a Szövegelő Klub, egy tudásalapú előfizetéses marketingcsoport, ahol kisvállalkozók tanulhatnak fenntartható marketingről, szövegírásról és automatizációról.

De egy idő után valami elkezdett feszíteni.
Úgy éreztem, hogy valami nem működik igazán jól.

Ez a podcast epizód nem csak egy visszatekintés, hanem egy  őszinte, transzparens elemzés. Ha te is előfizetéses csoportot működtetsz – vagy épp most indítanád el –, akkor ezeket a tanulságokat neked is érdemes végiggondolnod.

A podcast linkjét a cikk alján találod. 👇

A zárt modell: kampány, sürgetés, FOMO

A Szövegelő Klub az első másfél évében zárt rendszerben működött. Ez azt jelentette, hogy évente néhányszor „nyitottuk ki a kapukat”, és ezekben az időszakokban lehetett csatlakozni. Két kampány között zárva voltunk, nem lehetett becsatlakozni.

Ez az elrendezés a klasszikus, FOMO-alapú értékesítésre épít: az időbeli sürgetésre, a mesterséges szűkösség-érzetre, a „ha most nem jössz, akkor három hónapot vársz” üzenetre. Marketing szempontból működik. Vagyis… egy darabig.

Ám az oktatás nem mindig működik marketinglogikával. Legalábbis nem azzal a logikával, amit a termékalapú értékesítésnél megszoktunk.

Valami nem stimmelt, ezért elkezdtük elemezni a lemorzsolódási adatokat

Mi is kampányoltunk. Rendszeresen. Év elején, iskolaindulásnál, ősszel, karácsony előtt. De amikor mélyebben megnéztem az adatokat, meglepő mintázat jött ki:

Azok a tagok, akik a kampány utolsó napján csatlakoztak, sokkal nagyobb eséllyel morzsolódtak le. És hogy mekkora volt a rövidúton lemorzsolódók aránya? 

Nagyjából a jelentkezők 40%-a. (Azaz ha például 100 fő csatlakozott egy kampány során, abból mindössze 60 fő maradt hosszú távon.)

Ez a pont volt az, ahol rájöttem: én voltam az, aki fordítva ült a lovon.

Az emberek nem akkor akarnak tanulni, amikor te nyitva vagy

Ez egy fájdalmas, de szükséges felismerés volt.

Korábban a kampányaimat mindig a saját naptáramhoz igazítottam. De az ügyfelek nem akkor állnak készen a tanulásra, amikor mi megnyomjuk a gombot. Nem akkor van idejük. Nem akkor állnak anyagilag vagy lelkileg készen.

Elkezdtem végiggondolni: mi kell ahhoz, hogy valaki tényleg elinduljon a tanulás útján? A válasz négy tényezőből állt össze.

Mi kell ahhoz, hogy valaki csatlakozzon egy oktatási programhoz?

🤓 1. Elhatározás

Ez az origó; az alfa és az omega. Ha valaki nem akar tanulni, nem is fog. Ám az elhatározás nem akkor születik meg a tanulóban, amikor mi kiküldünk egy kampányemailt, hanem amikor az illető élethelyzete, belső motivációja, és a külső körülményei összeérnek. Ha az elhatározás még nem született meg, akkor bármit csinálhatsz – nem fog csatlakozni.

⏰ 2. Idő

Tanulni csak akkor tudunk, ha időben is készen állunk rá. Ez lehet heti 10 perc vagy heti 3 óra, teljesen mindegy. De ha valakinek most épp káosz az élete – gyerek, költözés, betegség, új projekt –, akkor egyszerűen nem tud belépni a tanulási térbe.

💻 3. Technikai háttér

A Szövegelő Klubban nem csupán elméletről van szó – konkrét rendszerek, platformok, szoftverek használatát is tanítom. MailerLite, ManyChat, Make, saját GPT… Ezekhez pedig technikai nyitottság kell. Ha valaki még nincs ezen a szinten – vagy nincs hozzá megfelelő gépe, nete, türelme –, akkor nem fog tudni haladni.

💸 4. Pénz

Ez talán a legegyértelműbb. Vannak, akik hónapokon át gyűjtögetnek, hogy be tudjanak fizetni egy tanfolyamra. De ha pont akkor gyűlik össze a pénzük, amikor én épp zárva vagyok? El fogják költeni máshol. Mert a problémájuk most égető, most keresnek rá megoldást.

Miért nem működik az oktatásban a klasszikus kampánylogika?

Az edukációs szolgáltatások különlegesek. Az ügyfél nem csak fogyasztja, hanem aktívan dolgozik a végeredményért. Ez nem egy masszázs vagy egy weboldalfejlesztés, ahol mi dolgozunk helyette.

És épp ezért: a FOMO nem működik ugyanúgy.

Az emberek nem szeretik, ha sürgetik őket olyan döntésben, amiben nekik kell majd dolgozniuk. A zárt kampányrendszer sokaknál épp az elhatározást akadályozta meg.

A döntésem: áttérés a nyitott modellre

Egy év tanulságaival a zsebemben úgy döntöttem, hogy a Szövegelő Klub ezentúl mindig nyitva lesz. Bármikor lehet csatlakozni, amikor a tanuló készen áll.

Ez nem jelenti azt, hogy eltűnnek a kampányok. Továbbra is lesznek emlékeztetők, akciók, tematikus nyitások – de nem lesz „kapuzárási pánik”. Az ügyfelek nem lesznek kizárva, ha épp most van szükségük segítségre.

A megoldás: Marketing Flywheel – kampány helyett körforgás

Az új rendszerem alapja a Marketing Flywheel modell, amit a HubSpot is ajánl. Ennek lényege nem az, hogy időről időre kampánycsúcsokat próbálunk elérni, hanem hogy:

  • folyamatos értéket adunk (pl. podcast, blog, ingyenes anyagok),

  • építjük a bizalmat és a szakértői státuszt,

  • meghívjuk az érdeklődőket, amikor ők készen állnak.

Ez egy hosszabb játék. De cserébe: stabilabb, fenntarthatóbb, és sokkal ügyfélbarátabb.

Miért osztom meg mindezt?

Mert azt gondolom, hogy a transzparencia az oktatásban is érték. Nem vagyok mindentudó, de tanulok. Folyamatosan elemzek, és ha látok egy jobb megoldást, váltok.

Ha te is előfizetéses csoportban gondolkozol – vagy már működtetsz egyet –, akkor remélem, hogy ezek a tapasztalatok segítenek. Nincs egyetlen tökéletes modell. De van olyan rendszer, ami a te közönségednek jobban működik. És épp ezért kell elemezni, újragondolni, és ha kell: változtatni.

A Szövegelő Klubban további tananyagokat találsz erről a témáról, és mostantól bármikor csatlakozhatsz. 💛

🎧 Hallgasd meg a teljes podcast epizódot:

YouTube-on:

Spotify-on: