Közösségi média szövegírás A-tól Z-ig – Minden, amit a közösségi média posztolásról tudnod kell

Olvasási idő: 6 perc

Mi lenne, ha tudatosabban közelítenél a közösségi média jelenlétedhez? Ha nem csak megosztanád a gondolataidat, hanem stratégiai szemlélettel építenéd a közösségi média oldalad? Ebben a zajos, versenyorientált világban döntő lehet az, ahogyan a vállalkozásod értékeit kommunikálod.  Ha eddig te is ad hoc posztoltál arról, ami épp az eszedbe jutott, de érzed, hogy ebből többet is ki lehetne hozni, ez a cikk segít megérteni a közösségi média szövegírás alapjait, hogy bátran és magabiztosan tudj építkezni rájuk. 

Tartalomjegyzék

Miért fontos a tudatos közösségi média szövegírás?

A közösségi média jelenlét nem csupán arról szól, hogy látható legyél online. Szeretnél kapcsolatokat építeni, értéket közvetíteni, és vállalkozóként természetesen értékesíteni is. Egy jól megírt poszt képes felkelteni az olvasó érdeklődését, informálni, inspirálni és cselekvésre/vásárlásra ösztönözni.

A figyelemért folytatott harc igen kiélezett. Az emberek átlagosan 3 másodperc alatt döntik el, hogy egy tartalom érdekli őket, vagy sem. Ennyi idő áll rendelkezésedre, hogy megszólítsd a közönséged és beszippantsd őket a tartalmadba. Ha ebben a zsongásban aszerint posztolsz, ami éppen eszedbe jut, persze növekedhet az oldalad, de kihagysz egy óriási ziccert.

Tudatos szövegírással áttörheted azt a bizonyos üvegplafont. 

Amint tervezetten kezded el használni a tartalompilléreket, észre fogod venni, hogy többé nem posztolsz irreleváns dolgokról. A kommunikációd márkahű lesz, hogy tényleg azt közvetítsd magadról vagy a vállalkozásodról, amit szeretnél, és hogy a márkád olyannak látszódjon, mint amilyen valójában.

A célzott, jól megfogalmazott posztok azokat fogják elérni, akiknek ténylegesen szólnak. Így elkerülheted azt a hibát, hogy gyűlnek a követők, csak éppenséggel eladásod nincs, mert nem a jó embereket vonzod magadhoz.

Nem utolsó sorban pedig magabiztosságot ad az, ha van egy terved, van koncepciód és tisztában vagy azokkal az eszközökkel, amikkel el tudod érni a célod.

Tartalompillérek – A tudatos közösségi média szövegírás alapjai

Mik azok a tartalompillérek?

Tartalompillérek azok a témák, amelyek mentén rendszerezni tudod a tartalmaid a közösségi médiában. Egy stratégiai keret, ami segít a mondanivalód tematikus rendezésében, így egy koherens és azonos márkahangot tudsz kialakítani.

Az 5 fő tartalompillér:

  • Edukáló
  • Szórakoztató
  • Inspiráló
  • Közösségépítő
  • Promóciós

Ha korábban még nem hallottál ezekről a tartalompillérekről, most az alapoktól, példákkal együtt megismerheted azokat. 

Edukáló tartalompillér

Ezek a tartalmak mind arra irányulnak, hogy tanítsanak valamit a közönségednek. 

Ide tartoznak például:

  • a tutorial videók,
  • az infografikák,
  • a checklistek,
  • a how-to videók, és
  • a gyakran ismételt kérdések.

Én az edukációs tartalompilléren belül én két dolgot tanítok: szövegírást és egy kis marketinget, így az edukáló tartalmaim ezek köré épülnek. Szövegírás oldalról olyan témájú posztokkal találkozhatsz nálam, mint például helyesírás, stilisztika vagy fogalmazás, marketing részről pedig pl. hogyan alkosd meg a buyer personáid.

Szórakoztató tartalompillér

Nem szabad elfeledkezni arról, hogy az emberek azért mennek fel a közösségi médiára, hogy kikapcsolódjanak. Megszakítani a napi rutin, nevetni egy jót. 

A szórakoztató tartalmak célja, hogy könnyedséget vigyél a profilodba, miközben interakciót váltasz ki a követőidből.

Szórakoztató posztok:

  • a memek, GIF-ek,
  • a vicces posztok,
  • a „so satisfying” videók
  • a kvízek, és
  • a szavazások.

 

Nálam a szórakoztató pillért a szerepjátékos posztok testesítik meg, amiben életre keltem a különféle betűtípusokat, vagy épp a nyomtatómat. (A jó hír az, hogy a szórakoztató tartalmak nem csak az olvasókat derítik jobb kedvre.)

Inspiráló tartalompillér

 

Inspiráló tartalmakon keresztül betekintést engedsz a színfalak mögé – szó szerint és átvitt értelemben is. Bemutathatod, hogy te miben hiszel, milyen elvek szerint dolgozol – ezek mentén pedig épül a bizalom, a szimpátia, összességében pedig a kapcsolat. 

Én szívesen megosztom az oldalamon, milyen zenét hallgatok írás közben, honnan dolgozom, vagy épp milyen az idegállapotom projektátadás előtt.

Közösségépítő tartalompillér

A közösségi média kétirányú platform. Ha mindig csak beszélsz, de nem kérdezel, nem érdekel a másik véleménye, a végén azt veszed észre, hogy senki sem figyel. 

Ez a pillér a kapcsolatépítésre és a közösségi interakciók erősítésére koncentrál. Általuk aktív kapcsolatot tudsz kialakítani a közönségeddel.

  • kérdések
  • véleménykérés
  • élő közvetítések
  • „nem tudom, te hogy vagy vele…” kezdetű posztok

Promóciós tartalompillér

Ebbe a tartalompillérbe a terméked vagy szolgáltatásod népszerűsítésére szolgáló posztok tartoznak, hisz végső soron a kapcsolatépítés mellett nem másért posztolsz, mint hogy bevételed legyen. 

A klasszikus értékesítő posztokon túl számos olyan tartalom létezik, amivel a bizalmat alapozod meg, növelve követőid szemében a hitelességed és szakértelmed, például:

  • visszajelzések, termékértékelések,
  • esettanulmányok bemutatása,
  • összehasonlítások, és a 
  • demo videók.

Hogyan használd a tartalompilléreket?

A tartalompillérek hatékony használatának egyik kulcsa, hogy minden pilléren belül specifikus tartalomkategóriákat azonosíts, amelyek részletezik és mélyítik a kommunikáció fókuszát.

Az én példámnál maradva:

Tartalompillér: edukáló

Ezen belül két tartalomkategória: szövegírás, marketing

Minden márkának a saját, egyedi tartalmi kategóriáit kell kialakítania a fent említett pilléreken belül.

Fontos, hogy saját magad ismerd fel és tapasztald ki, milyen arányban osztod meg a különböző típusú tartalmakat. A márkaidentitásodhoz és célközönséged preferenciáihoz igazítva alakítsd ki, hogy mennyi edukatív, szórakoztató, inspiráló és közösségépítő tartalmat teszel közzé. Ez segít abban, hogy a lehető legjobban kihasználd a közösségi média platformokat, miközben hű maradsz a brandedhez és az értékeidhez.

Egy általános szabályt azonban szeretnék veled megosztani: promóciós poszt maximum 20%-ban legyen

Ha túl nagy arányban reklámozod a terméked vagy szolgáltatásod, azzal a legtöbb embert elijeszted.  Először ágyazz meg a vásárlásnak azzal, hogy olyan tartalmakkal látod el az érdeklődőket, amelyek a vásárlás irányába fogják billenteni. Ha létrejön egy kapocs, sokkal kisebb az esély a kosárelhagyásra. 

Poszttípusok és jellemzőik

A közösségi média platformok különböző típusú posztformátumokat kínálnak:

1. Feed poszt (hírfolyam-bejegyzés): Ez a klasszikus poszt, amely egy képből és a hozzá tartozó 2200 karakter hosszúságú leírásból áll (ez a karaktermennyiség áll rendelkezésedre Instagramon az összes poszttípusnál szóközökkel és emojikkal együtt). 

Milyen típusú tartalmakhoz ajánlom?

Checklist, idézet, meme, infografikák

2. Carousels: Más néven lapozós poszt. Carouselnél 10+ képet tudsz egy bejegyzésen belül megosztani. 

Milyen típusú tartalmakhoz ajánlom?

Step by step folyamatok, esettanulmány

3. Sztori (történetek): Rövid élettartamú tartalmak, amelyek 24 órán belül automatikusan eltűnnek a profilodról. A sztoridban meg tudod osztani az aktuális lokációd, tudsz szavazást indítani, kérdést feltenni, csúszkát vagy a saját avatárodat beilleszteni.

Milyen típusú tartalmakhoz ajánlom?

Ideálisak naprakész információk megosztására, gyors bepillantás nyújtására a kulisszák mögé vagy az interaktív funkciók kihasználásához.

4. Reels videó: Rövid, dinamikus videók, amelyek a TikTok inspirálta trendre épülnek. A szokásos karaktermennyiségen túl a képaláírásban már szavazást is tudsz indítani Instagramon.

Milyen típusú tartalmakhoz ajánlom?

Trendek, szórakoztató tartalmak 

5. Élő: Olyan videó, amit élőben forgatsz és közben közvetlen interakcióba tudnak lépni veled a követőid. Ezeket az élőzés után (30 napon belül) Reels videó formájában meg tudod osztani, így a feededbe is be tud kerülni, és utólag visszanézhető azok számára, akik lemaradtak. 

Milyen típusú tartalmakhoz ajánlom?

Közösségépítő

6. Útmutató (kalauz): Az útmutatókban összegyűjtheted egy adott témában a posztjaidat a követőid számára.

Milyen típusú tartalmakhoz ajánlom?

GYIK, demo videók

Hogyan épül fel egy hatékony közösségi média poszt?

Az emberek a másodperc tört része alatt szkennelik át a tartalmat és hoznak  döntést, hogy megállnak-e végigolvasni/nézni azt, vagy mennek tovább.

Ebben a fejezetben azt mutatom meg, hogyan épül fel egy olyan poszt, ami megállítja az olvasód a görgetésben, megtartja, és még cselekvésre is ösztönzi. Ez a séma mind a szövegírásban, mind a videó szkriptek írásánál segítségedre lehet.

Címsor vagy hook (horog)

A hook az a figyelemfelkeltő eleme a tartalomnak, ami – ahogy a szó szerinti fordítás is mutatja-, horogra akasztja az olvasót. Ez az első benyomás, ez fogja beszippantani a követőidet. 

A hook lehet egy meglepő tény, egy erős állítás, érzelmi reakciót kiváltó kérdés vagy akár egy humoros megjegyzés, amely azonnal leköti a figyelmet.

Body copy/caption

A body copy a tartalom törzsszövege, ami részletes információkat, történetet, leírásokat, magyarázatokat tartalmazza. Ez a rész adja át a tartalom lényegét. 

A hatékony body copy világos, tömör, pontosan célzott és könnyen érthető. A fogyasztók figyelmét korlátozott ideig tudod birtokolni, így fontos, hogy a lényegről beszélj.

CTA (Call to Action = Felhívás cselekvésre)

A CTA, vagyis a felhívás cselekvésre, egy olyan utasítás a tartalomban, jellemzően a végén, ami arra ösztönzi a felhasználót, hogy tegyen valamit: kattintson egy linkre, iratkozzon fel, vásároljon, vagy épp kommenteljen. 

A jól megfogalmazott CTA egyértelmű, pontos és motiváló, világosan kommunikálja, mit vár el a közönségtől a tartalom elolvasása után.

Hashtag

A hashtagek (#) kulcsszerepet játszanak a közösségi média tartalmak kategorizálásában és felfedezhetőségében. Segítenek a tartalmadat azonos témájú posztokkal összekötni, növelve annak elérését az érdeklődő közönség körében. 

Válassz releváns, népszerű, de nem milliós hashtag-eket!

Ingyenes, 20 posztos megvalósító kihívás

Tanulás szempontjából az a legjobb, ha az itt olvasott elméletet azonnal át is tudod ültetni gyakorlatba. Ehhez készítettem egy kihívást, aminek keretein belül heti 3 posztot kell közzétenned a megadott jellemzők alapján közel 2 hónapon keresztül.

Amellett, hogy ezzel begyakorlod az olvasottakat, olyan területeken is kipróbálhatod magad, amitől eddig idegenkedtél. A kihívás második fontos célja, hogy kimozdítson a komfort zónádból, ezáltal felismerhesd a benned rejlő kreatív kincseket.

Kíváncsi vagy a kihívás részleteire?
Add meg az email címed, és máris láthatod a feladatokat!

[activecampaign form=17 css=1]

Összefoglalás

A közösségi média szövegírás nem kell hogy bonyolult legyen. Ezzel a cikkel bízom benne, hogy megkaptad azokat az alapokat, amelyekre építkezve magabiztosabban és hatékonyabban tudod kezelni a közösségi média felületeidet. 

Ha pedig megkoronáznád az itt olvasottakat, szeretnél új inspirációt kapni és az itt megismert elméletet a gyakorlatba átültetni, iratkozz fel a Szövegelő hírlevelekre is!

[activecampaign form=7 css=1]